torsdag 10. mai 2012

Grilling med akevitt

Sjefsdestillatør Halvor Heuch og hans team hos Arcus har utviklet en ny akevitt som både passer til og i sommerens grillretter. Gilde Aquavit Grill er laget etter norske akevittradisjoner, og har inspirert grillkonge Jan Dahdji til å utvikle en rekke nye grilloppskrifter. Tirsdag 8. mai presenterte Heuch og Dahdji resultatet for mat- og drikkeinteresserte på restaurant Grilleriet i Oslo der Jan Dahdji er kjøkkensjef
Jeg er ikke den store akevittdrikkeren, det er mannen som er det, og siden favoritten er Gildes non plus ultra tenkte jeg at jeg måtte sjekke hva dette var for noe.
Forrige gang jeg var invitert på noe lignende var jeg sammen med en av mine lesere og da var det ikke så skremmende å komme og møte mange fremmede mennesker. Denne gangen kom jeg alene sammen med erfarne pressefolk og kjendiser som jeg bare har sett på TV, det var andre bloggere der, med de kjente jeg ikke, bortsett fra en jeg såvidt hadde møtt ved en tidligere anledning. Jeg følte meg litt bortkommen. Når skal jeg ta frem kamera? Kan jeg bare ta bilder? Kan jeg ta et glass og smake på denne drikken? Kanapeene? Skal jeg bare ta en? De ligger på fatet der og er så innbydende.
Så begynte det, og jeg fikk sneket i meg en av kanapeene og puttet den i munnen da Halvor Heuch ønsket velkommen. Han introduserte akevitten, og for meg som ikke drikker så mye og synes akevitt blir for krydret og sterkt, hørte jeg bare "bla,bla,bla". Brødet var sprøtt, så jeg forøkte å tygge rolig så det ikke skulle knase for mye fra min kant og slik at jeg ikke gjøre bort meg, som jeg normalt pleier. Kanapeen var ikke hva jeg trodde det var, jeg trodde egentlig ingen ting, men det viste seg å være fisk.  Da hørte jeg deler av hva han sa: "Grillet sild", ikke som sild fra hans barndom som lå på tønner og bare var salt. Jeg skal si meg enig, det var en lett saltet sildesmak, litt som en god kaviar og avrundet med jordskokkpuree og ramsløk, overaskende god.
Foto: Nadin Martinuzzi /Kraft byrå
Jeg fikk et glass i hånden og jeg tok en for høflighets skyld, jeg luktet forsiktig på innholdet, ikke så verst, smakte forsiktig, og wow! Da ble jeg bevisst det som hadde blitt sagt
"Gyllen akevitt med dufttoner av sitrus, hylleblomst, karve og vanilje. Smaken er fyldig og avrundet og trekker frem duftkomponentene. Passer til grillmat og er best servert romtemperert". Denne akevitten hadde en sødme jeg aldri har smakt i en akevitt(Som nevnt tidligere, ikke smakt på så mange, men noen) og jeg tror nok at jeg kan drikke denne til grillmaten, og vil nok servere den i løpet av sommeren.

– Denne milde og sødmefulle akevitten passer både som ingrediens og tilbehør til grillmaten. Bruk den i grilloljen og i grillsauser. Ja, til og med i hjemmelaget iskrem fungerer den godt, sier Dahdji.

Under denne seansen, så var det noe som tok min oppmerksomhet: lukten fra grillkjøkkenet. Blikket mitt ble trukket dit ofte, det var herlig grillduft av mat som ble grillet. Lukten var en magnet på meg som dro meg inn på kjøkkenet og før jeg visste ord av det, så hadde jeg pirket kokken på skulderen og lurt på om jeg kunne ta bilder på kjøkkenet. Jada, værsågod sa han, og jeg spratt bort og knipset. Dessverre var det dunkelt lys der inne og mine foto ferdigheter er ikke på topp så jeg har vær så heldig å få låne noen bilder
fra Nadin Martinuzzi/Kraft byrå

Bildene under viser rettene vi fikk smake på
Foto: Nadin Martinuzzi /Kraft byrå
Helstekt oksekam
Servert med potetsalat med kapers og olivenolje
isbergsalat med koriander dressing
aspargess, tomater 
og BBQ-saus med bla. akevitt, coca cola og dobbel esspresso
Foto: Nadin Martinuzzi /Kraft byrå
Pattegris
Penslet med honning, urtesalt og pepper
Tomatsalsa med blant annet Harrisa og akevitt
Grillet hvite og grønne aspaarges med olivenolje salt og pepper
og pitabrød
Foto: Nadin Martinuzzi /Kraft byrå
Kyllingbryst
penslet med bla. akevitt, hvitløk og timian
Grillet maiskolbe
Safran og apelsinjuicebraisert fennikel 
Piquillomarmelade
Foto: Nadin Martinuzzi /Kraft byrå

Klippfiskloin
penslet med olje og akevitt
Grillet posjert bacon
Potet écrasé
Foto: Nadin Martinuzzi /Kraft byrå
Akevitt is 
med grillet ananas med banan, chilli og honning
Knekk

Jeg nevnte det i tirsdagens innlegg at dette var bare supergodt, dette er grilling jeg kjenner fra utlandet, her var det ingen skosåler som man kan få andre steder. Som jeg nevnte tidligere også, er mat som dette en av grunnene til at jeg ikke er vegetarianer.

For dere som jevnlig leser min matblogg, så kommer det oppskrifter på alle disse herlighetene.
Jeg må bare ut å shoppe litt og forsøke å finne tilsvarende gode ingredienser og så skal dere se at det blir grilling og oppskrifter bare sola stikker frem igjen. Jeg ser også av oppskriftene at dette må jeg gjøre på dager jeg har god tid for det er ikke noe jeg smeller sammen på kun kort tid, så ha litt tolmodighet :)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...