søndag 13. mai 2012

Fersk kremost


Jeg har forsøkt meg på kremost denne gangen med flløte og ikke bare hel melk som sist, HER er innlegget
Det er vår så jeg har hatt muligheten til å bruke urter fra hagen, mannen ble sendt ut til Mors tidlig i dag slik at vi hadde ferskt brød til frokost, det var fremdeles varmt da han kom hjem med det.


Jeg laget en stor porsjon denne gangen
1 liter helmelk
0,5 liter fløte
varmet opp melken til like oppunder kokepunktet, det skal ikke koke da får melken snerke og det vil du ikke ha, det skal så vidt begynne å ryke. Trekk melken av varmen og ha i
0,5 liter helkulturmelk/kjernemelk
Saften av 2 sitroner(silt)
Melken skal da skille seg, den ble veldig finkornet denne gangen.
Hel massen i et dørslag med et fin vevd klede i og la det renne i 2 timer.
Blir det for store hull renner alt i gjennom.
Jeg delte massen i 2 og hadde urter i den ene. vårløk, luftløk, gressløk og løpestikke.
til 2,5 dl masse brukte jeg 
1 ss fin hakket vårløk
1 ts gressløk
1 ts lufløkstilker
1/2 ts fin strilet løpestikke
1 ts salt
så blandet jeg alt sammen, pakket og lot det henge litt til, satte det i kjøleskapet til dagen etter slik at smakene fikk satt seg.
Den andre halvdelen lot jeg være naturell og rullet noen kuler i den samme urteblandingen og pyntet med litt paprika.
HER er forrige innlegg med flere bilder, men husk at denne gangen og det er pga fett innholdet tror jeg at den ikke skilte seg like mye. Jeg fikk ca 5 dl med ostemasse
Her er et bilde av forrige osten og som en kan se så var den grover og den var mye fastere enn den som jeg laget denne gangen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...