fredag 13. februar 2015

Ramen med svin, kimchi og daikon

Her møter Kina, Korea og Japan
Suppen er baset på en Teochew Bak Kut Teh en suppe fra sørlige delen av Kina, men jeg har laget en ør liten vri på den.
Egentlig skulle jeg ha laget en Hoklo versjon siden det er drmin morfar var fra, men jeg hadde ikke alle ingrediensene. Husker jeg rett så er den veldig kraftig på smak og lukt.
Det er egentlig en suppe laget på svine ribbe, men denne suppen er laget på nakkekoteletter og har fått et innslag av korea med litt kimchi.


Jeg har også laget egne ramen nudler til suppen, oppskrift og fremgangsmåte se HER


4 nakkekoteletter
2 ss sesamolje
1 grovhakket løk
4 fedd hakket hvitløk
1,5 liter vann
1 ss hel pepper
1 ts salt
1 chili, kan sløyfes
2 ss soyasaus
10 cm Daikon bit delt 1/2 cm skiver og så i fire
2 dl Kimchi
4 vårløk
litt Nori

500 g ramen nudler hjemmelaget eller kjøpt
Kutt kjøttet fra bena på nakkekotelettene,men la litt kjøtt og fett være igjen
Stek opp bena, med løk og hvitløk i 1 ss sesamolje, tilsett 1,5 liter vann og resten av ingrediensene.
Kok opp og la dette småkoke i en time på medium til lav varme. Har du mulighet til det så vil du få mer smak om du lar ingrediensene trekke lengst mulig.
Sil kraften med en sil og finmasket klut/håndkle.
Hell kraften over i en ren gryte.
Tilsett den oppskårede daikonen og kok opp suppen.
Salte og pepre kjøttet du skar løs tidligere og stek det opp i resten av sesamoljen 1-2 min på hver side.
Ha kjøttet i suppen og kok i ca. 5 minutter til.

Kok opp nudlene i kokende lettsaltet van i 1-2 minutter.

Ha ferdig kokte nudler i en stor bolle, Kutt opp kimchi og legg det oppå nudlene.
Skjær kjøttet i tynne skiver og legg det opp¨nudlene ved siden av kimchien.
Fordel daikon bitene over nudlene også, hell suppen over.
Pynt med vårløk og strimlet nori

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...