lørdag 14. februar 2015

Litt morsomme fakta på denne hjertens dag.

Happy Valentines Day til dere alle der ute, håper dere har fått eller får oppmerksomhet fra den dere holder kjær. 

I Sør Korea og i Japan er det gjerne kvinner som gir oppmerksomhet til sine menn på denne romantiske dagen, det er for å uttrykke sin kjærlighet, ømhet, høflighet, vennlighet eller sosial forpliktelse. Håndlagde sjokolader er foretrukket av mottageren for det viser oppriktighet og innsats fra giveren.
Jeg husker jeg ble fortalt da jeg bodde i Sør Korea at for noen var det om å gjøre å gi flest mulig gaver til sine mannlige venner. 

Hvorfor lurer dere?

Den årsaken er at det finnes en dag som kalles White day og den feires 14. mars.
Alle menn som fikk oppmerksomhet den 14. februar må gjengjelde gavene de fikk og normen er at gavene skal være verdt to til tre ganger mer enn hva kvinnene ga. Ha ha ha du burde ikke ha så mange beundrere med andre ord.
Det var handelstanden i Japan som startet denne dagen og den første var i 1978. Det begynte med at et konfektmakeri laget marshmallows for menn og opprinnelig het dagen Marshmallow day.
Fargetematikken rundt denne dagen er så klart hvitt. Hvite kaker, hvit konfekt osv

Den 14. april har de også en dag noen feirer.
Kan dere gjette hva den dagen heter og dreier seg om?

Jeg kan fortelle dere at den dagen kalles Black day. Dette er dagen for de som ikke fikk noe på de to andre dagen. Ja uff, man skal helst gå i svart, spise retter som er svarte og så klage litt over ens single tilværelse
Jeg der i mot har gitt meg selv blomster og godter for denne dagen og feirer likså godt alle tre dagene i en og samme snop.
Disse er rød utenpå og hvit og svart inni. Deilig lakris biter trukket med hvitsjokolade og dekket med jorbærpulver.
Jeg kunne ikke dy meg da jeg så disse Love lakrisene fra Johan Bülow, jeg måtte kjøpe med meg en boks. Jeg elsker smaken av bær og lakris
Ellers var vel denne dagen en del av den liturgiske feiringen til ære for de mange kristne martyrer som lød navnet Valentin.

Den kristne feiringen av dagen kan ha røtter i romersk feiring av gudinnen Juno, som representerte kvinner og ekteskap, og starten på Lupercaliafestivalen, en fruktbarhetsfest som begynte 15. februar.

Men det var først i 1700-tallets England at man begynte å benytte anledningen for å uttrykke kjærlighet gjennom gaver som blomster og konfekt samt valentinerkort.

Igjen ha en god alle hjertersdag:)
Det skal jeg ha, jeg feire en god venninnes 50 års dag i Milano.

Klem




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...