lørdag 7. februar 2015

Maria Mole, Brasilianske fløteboller


Jeg var på besøk hos en brasiliansk venninne like før jul og hos henne fikk jeg smake på en brasiliansk dessert som hun kalte Maria Mole. Hun serverte en frossen versjon som var litt fromasj aktig, men hun fortalte at den var normalt ikke sånn. Den skulle være myk og luftig i konsistens og jeg ble nysgjerrig og googlet og har sett marshmallow og fløtebollelignende godter. En oppskrift jeg fant på nett var en vanlig føtebolle oppskrift, men uten sjokolade og det eneste som var kokos var kokosmassen som var drysset på.
Siden jeg liker den luftige kosistensen av fløteboller mer enn marmashollows valgte jeg å lage fløteboller og så gjorde jeg dem sukkerfrie. Min vennine brukte kokosmelk i sin dessert så jeg har valgt å gjøre det samme i mine.




Jeg drysset kokos på kokosbollene og noen rev jeg litt mørk sjokolade på.
Dette må bare en ordentlig kokosbolle om jeg må si det selv.


Du trenger:
8 plater gelatin
2,5  dl kokosmelk
4 eggehviter
4 ss agavesirup
4 dråper stevia
1 pose kokosmasse
(du trenger mindre en halvparten, men det går med litt på bakeplaten som du kan bruke igjen ved en senere anledning)


Legg gelatin platene bløt i iskaldt vann, klem vannet av platene og smelt dem i en liten kasserolle i kokosmelken sammen med agavesirup og stevia over svak varme. Når all geleen er smeltet trekker du kasserollen til side og lar massen avkjøle seg, 

Gjør klar en sprøytepose med ønsket tut.
Visp eggehviten til den begynner å bli stiv. For best resultat begynner du å vispe på lav hastighet og øk hastigheten gradvis, du ønsker å slå inn mest mulig luft i eggene.

Når eggehviten er stiv tilsetter du den avkjølede gelemassen mens du fremdeles visper.
Ha skummet i sprøyteposen og sprøyt topper på en bakepapir kledt plate. Dette stadiet kan være kinkig for du vil at geleen skal ha stivnet såpass at massen holder formen når du sprøyter den ut, men du vil ikke at den skal stivne helt for da blir den vanskelig å sprøyte i fine topper.
Et lite tips er å fylle sprøyteposene før du klipper hull i den.
Jeg legger tuten jeg ønsker å bruke, så fyller jeg sprøyteposen og når massen begynner å bli passe stiv klipper jeg hull i den og sprøytet topper på en bakepapir kledt plate strødd med kokosmasse.
Dryss mer kokosmasse over toppene og eventuelt riv noe sjokolade over dem.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...