torsdag 19. februar 2015

Askepott, La Scala og gelato

På opera for første gang.


MiniMeg, storesøster og jeg har vært i Milano. Vi fikk turen av farmor som julepresang fordi eksens kusine fylte femti år i forrige uke.

På denne turen skulle MiniMeg på opera for første gang og det var en
spent liten jente som skulle med sin tremening på La Scala av alle steder eller Teatro alla Scala som det egentlig heter. 



MiniMeg elsker teater og film, fra hun var liten kunne hun sitte trollbundet gjennom hele forestillingen, mens barna rundt henne satt urolig på setene sine. Det er helt utrolig for er det en som virkelig kan være høyt og lavt, er det henne. I dag er hun en stor liten jente som fremdeles sitter pent på plassen sin.
Da jeg fortalte henne om at vi skulle på opera om Askepott når vi var i Milano sto jubelen i taket.
Jeg vet ikke om hun helt forstod hva opera innebar, men hun vet at pappas kusine er operasangerinne og synger på La Scala og det er noe hun er stolt av. MiniMeg har også hørt at operahuset er et av de gjeveste i verden å synge på. Er du glad i opera er dette absolutt et sted man burde oppleve.
Askepott operaen er opprinnelig en tre timer lang forestilling, men denne har blitt gjort barnevennlig og har blitt redusert ned til 90 minutter.

Denne barneversjonen har fått en liten tvist enn den historien vi er vant til å lese.
Stemor har blitt stefar og prinsen har byttet rolle med en av tjenerne.
Askepott og tjenerprinsen forelsker seg mens stesøstrene jager rundt på liksomprinsen.
Stesøstrene blir skuffet når de oppdager hva som har skjedd, men Askepott får prinsen sin som hun alltid gjør og de levde lykkelig alle sine dager.
 MiniMeg synes den ble kjedelig og langtrekkelig i begynnelsen, men det var mye prat og forklaring på italiensk
Først da det ble sang og mimikk ble forestillingen morsom for den lille som ikke forstod hva de sa.

Men før forestillingen måtte vi innom en Gelateria om ikke for barnas skyld, så var det for min. Jeg ELSKER italiensk is!

Dette stedet oppdaget jeg da jeg var på jentetur til Milano for noen år siden, det var på våren en gang og det var lang kø for å kjøpe is. Tre jenter stod i kø, en bestilte for alle, men etter en missforståelse var det bare en som fikk glede av å  få sin egen herlighet. Vi andre stod rundt som små gribber med skjeene våre for å smake. Dessverre var køen for lang til å orke å kjøpe to til. Ja uff og uff, derfor måtte jeg hit igjen og få min egen og samtidig tenkte jeg at det ville være morsomt for barna.
Når du går inn døren er det et et lite rom/fabrikk på venstre side hvor de lager sin egen is, Når du bestiller is i kremmerhus kan du få kremmerhusene fylt med varm smeltet sjokolade som renner kontinuerlig fra kraner bak disken før de fyller dem med deilig is. Du kan velge mellom hvit, mørk, melkesjokolade mulig det var sjokolader med forskjellige smaker også. Det er mulig jeg husker stedet som litt morsommere, men isen er god.

Cioccolat i taliani ligger i en sidegate av Rinacente. Hvis du har Domen bak deg og Rinacente foran deg, er det gaten til venstre du skal ta, forbi kinoen og ved neste kryss er Gelateriaen på ventre gatehjørne.

Måtte bare poste dette bildet også, her sitter hun på metroen og ser seg selv på sikkerhetskjermen i vognen.

MiniMe sitt antrekk er fra Barnelykke.no og Zarakids kjøpt på tilbud:)
Skoene er fra en billigbutikk i Milano.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...