tirsdag 28. juni 2011

Hjemmelaget sjokopålegg

 


Nugatti er egentlig et sommerpålegg hos oss, men det snikes i hus med jevne mellomrom (Ikke av meg) så det har blitt et helårspålegg. Så fikk jeg den lure ideen om å prøve å lage det selv.

Hva er det i Nugatti?
Sukker, Vegetabilskfett, Hasselnøttkjerner 9%, skummetmelkpulver, kako pulver, mysepulver, herdet vegetabilskfett(uten transfett), emulgatorer(soyalecitin), aroma.

1 . Ha 1/3 dl Fløte og  225g smør i en kasserolle
2 . grovmal 100 g mandler og 100g hasselnøtter, hell det i fløte og smør blandingen og kok opp til kokepunktet og slå av varmen.
3 . Så tilsett kokosblomst sukker til blandingen er sånn passe søt, pass på å sukre litt underveis, for ren kakao  er ikke godt.

4 . Så brukte jeg 5 ss av noe som heter chococru laget av actioca kakao bønner og for å gjøre den litt
barnevennlig hadde jeg i en plate Valhrona  melkesjokolade men du kan bruke vanlig melkesjokolade, da blandingen var rundt 40 garader celsius hadde jeg i 100 g kakao masse og 100 g kako smør, lot dette smelte under omrøring.(kanskje lurest å bruke vanlig melkesjokolade, for når blandingen blandes som man gjør her, smaker en kanskje ikke forskjell, jeg hadde bare den ene platen igjen og gadd ikke å gå i butikken for en plate sjokolade)

5 . som emulgator bruker jeg et egg som jeg rørte hurtig inn mens massen er varm( jeg gjorde det forrige gang jeg lagde sjokopålegg, var tom for egg denne gangen)

Steriliser krukker og glass du vil ha pålegget i og ha i massen, avkjøl og sett kaldt.

Da har jeg fargekodet ingrediensene til nugattien og mine ersttatninger. Litt sunnere ble den med masse antiokidanter, men mye fett og kalorier. Jeg inbiller meg at det er sunnere å gi barna denne versjonen enn den butikkkjøpte. Holdbarheten er ikke så lenge, men det gjør ikke noe den forsvinner ganske fort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...