tirsdag 28. juni 2011

Franske Makroner fra den 23.4.2011

Det er sikkert mye annet fornuftig jeg skulle ha gjort mens familien har vært borte, men jeg må innrømme det jeg har blitt bitt av blogge basillen.

Jeg lager søtsaker til familien kommer hjem og nå skal jeg forsøke meg på franske makroner for første gang

4 romtempererte eggehviter  
5ss sukker
130 g malte mandler (mandel mel)
260 g melis
  visp eggehvite og sukker
Husk å hvispe rolig i begynnelsen og øk farten etterhver.
Eggehviten skal få myke topper. når du løfter opp hvispen
Dette ble et dårlig bilde, men husk myke topper.

Sikt inn melis
Ha i mandel massen/melet
Jeg malte mandlene med skallet på, sånn som jeg pleier å gjøre når jeg lager kransekake.
Fold massen sammen, pass på at du ikke rører ut all luften i eggehviten.
finn frem bakeverktøy
Oi, her manglet jeg en del, men det viktigste var der.
sprøyte små topper/rundinger
Bak dette på 150 grader celsius i 10 minutter.
Husk ekstra plate under for at de ikke skal sprekke opp, står det i oppskriften, hm.
Noen var jeg heldig med andre ikke
Jeg har da fylt med hjemmelaget nugatti/sjokolade pålegg.
Denne lagde jeg tidligere i uken før jeg i det heletatt tenkte på å blogge.
smør fyll på og legg de sammen to og to
Bon appétit
Porselen og servise er også en lidenskap jeg har, nå har  jeg begynt å sammle på dette litt grove serviset fra CASAgent, det som mye annet jeg har anskaffet meg i det siste er fra Lille Interiør. Ville ha noe røffere, fordi mye av det jeg har anskaffet meg tidligere er veldig tradisjonelt og litt "finere".











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...