tirsdag 13. desember 2011

Ribbe med asiatisk vri middag 13.12.2011

Jeg har fått dilla på Ikes Vietnamese chiken wings og siden vi ikke repeterer måltidene våre på lenge, gjorde jeg en liten vri og brukte ribbe og endret litt på oppskriften
Stekte ribben på Hellströms vis, som jeg faktisk lærte av min far for lenge siden.
Jeg brukte 
Ferdig krydret ribbe fra Gilde kjøpt på Rema ca 1,7 kg
2 løk skivet og 1/2 hode hvitløk(en god del fedd) 
som jeg la i langpannen med svoren ned sammen med
 nok vann slik at det kom opp ca. 1 cm opp på ribben, pass på at det ikke blir tørt og fyll på vann ved behov
0,5 dl fish sauce
Stekte den 1 time på 150 grader
(Husk at kraften ikke må koke bort)
Helte av løk, hvitløk og kraft i en kasserolle og snudde ribben, 
stekte den videre på 180 grader i en time.
Jeg brukte en stavmikser på kraften, løk og hvitløk blandingen og helte den i en stor stekepanne og hadde oppi 
2 stk stjerneanis
samme mengde fersk ingefær.
og lot dette trekke litt.
hadde i 
1 dl fish sauce 
2 ss oyster sauce
1 ss plum sauce
1 dl sukker
 lot dette koke inn til en seig masse, pass på slik at den ikke brenner seg.
Etter en time satte jeg opp temperaturen på ribben til 240 grader og satte på grillen stekte den videre i ca 45 minutter eller til all svoren ble sprø, tok ribben ut og lot den hvile litt.
Hakke en håndfull med mynteblader, fersk koriander og bladpersille og litt chilli
Skar så opp ribben i passe stykker og surret bitene raskt i den seige massen og strødde urtene over.
Serverte dette med revet gulrøtter, strimlet agurk, sukker erter og villris




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...