mandag 12. mai 2014

Ombre og piñata bløtkake

Hastverk er lastverk sies det og denne kaken ble laget under slike omstendigheter, derfor er bildene ikke så bra og siden jeg skulle lage den på maks 3 timer, så ble det ikke tid til noe fotografering underveis. 
Jeg hadde takket ja til å bake en kake til den nest siste Hele norge baker episoden og hadde glemt at jeg skulle bake den, da jeg en dag fikk en mail om å lage en kake med en overraskelse inni.
Det ble denne kaken som er laget med sukkerbrødbase hvor jeg har brukt egg til å farge de forskjellige lagene. Det midterste laget er vanlig sukkerbrød, de andre er laget med en angelfood cake som base.


Bløtkake ombre piñata kake med godtefyll
Til denne kaken har jeg brukt
10 egg tilsammen, 1 liter fløte, aprikos syltetøy
og 6 rør med Smarties, du kan bruke godteri du selv ønsker å bruke.


Hvis du vil gjøre kaken enklere er det bare å bruke vanlig sukerbrødbunn og fargelegge med ønsket konditorfarge, ønsker du et hvitt lag følger du angelfood kake oppskriften og fargelegge de forskjellige lagene. Ved farging så bruker jeg ofte Wilton sin farge gele for jeg synes at kakene får en bedre og klarere farge og du trenger ikke å bruke så mye av fargen.

Sukkerbrød bunn
2 stk egg
60 g sukker
60 g  hvetemel
1/3 ts bakepulver

Forvarm ovnen på 160 °C.

 Pisk egg og sukker til stiv eggedosis. Sikt sammen mel og bakepulver og vend det inn i eggedosisen til alt melet er fordelt. Bruk myke bevegelser og bland til det ikke lenger er melklumper i røren.

Hell røren i en smurt eller bakepapir kledt springform, ca. 20 cm. i diameter. 
Sett formen nederst i stekeovnen ved 160 °C og stek i ca. 20 minutter, til sukkerbrødet har hevet seg godt, er gyldent og gjennomstekt.

 La sukkerbrødet stå i formen et par minutter før det hvelves over på rist. Legg over et rent kjøkkenhåndkle til sukkerbrødet er kaldt.

Neste lagene lager du på samme måte men med 1 egg og 2 hviter og et lag med 1 egg og 2 eggeplommer.

De to siste lagene lages som angelfoodcake

Angelfood cake
4 eggehviter
60 g melis
50 g hvetemel
0,2 dl lunkent vann
1/2 ts kremortartari/cream of tartar

Sikt halvparten av melisen sammen med de tørre ingrediensene i en bolle og sett den til side.
Visp eggehviten, vannet i 2-3 minutter med høy tempo etter på visper du i halvparten av melisen på medium tempo til det danner seg myke topper. 
Sikt litt og litt av de resterende ingrediensene og vend røren forsiktig mellom hver gang.
Hell røren i en smurt eller bakepapir kledt springform, ca. 20 cm. i diameter. 
Sett formen nederst i stekeovnen ved 160 °C og stek i ca. 20 minutter. ikke åpne ovnsdøren før steketiden er ferdig. Sjekk med en liten stikke/trepinne om den er ferdig.
Når den er ferdig ta kaken ut og la den avkjøle seg under et klede


Gul angelfood cake
4 eggeplommer
60 g melis
50 g hvetemel
0,2 dl lunkent vann
1/2 ts kremortartari/cream of tartar
Gjør det samme her som det hvite laget.

Del alle lagene i to sett et gult og et hvitt til side og resten stikker du ut en sirkel i midten.

Legg den hele gule angelfood kaken nederst
Dynk bunnen med appelsin juice, smør et tynt lag med aprikossyltetøy og krem der hvor neste ring vil være. Neste lag vil være den gule ringen og dynk, ha på syltetøy og krem slik fortsetter du til du kommer til det siste ringen.
Fyll godteri i tomrommet og dynk den siste ringen, ha på syltetøy og krem og sett den hele siste kakebunnen på.
Dekk hele kaken med krem og pynt kaken.
Jeg smurte et tynt lag og var ikke så nøye om kakebunnene syntes. Så brukte jeg en petaltip avlang dråpeformet sprøytespiss og sprøytepose og sprøytet ringer rundt og på toppen av kaken.
På toppen holdt jeg posen slik at sppissen pekte oppover, langs siden holdt jeg posen slik at spissene pekte mot meg.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...