søndag 4. mai 2014

Deilige lefser med smør sukker og kanel

Lefser lærte jeg å lage da jeg bodde på vestlandet for snart 20 år siden, "nabu kånå" sytes det var kjekt at jeg var interessert i den slags bakst og viste meg forskjellige oppskrifter.
Jeg har googlet litt for å se hva slags andre oppskrifter som finnes rundt om kring og de fleste er vel like med små variasjoner på ingrediensene. Jeg kan huske å ha kjøpt noen på Røros en gang med gjeitemelk, men det har ikke jeg brukt. En annen ting er at oppskriftene har gått i arv gjennom generasjoner hvor bestemødre, mødre har lært opp den yngre generasjon. Leste et sted hvor bestemor satte pris på arbeidsomheten til den nye kona til barnebarnet og foræret henne å lære å bake lefser.
Jeg ville nok ikke vært en god bondekone- Her jobbes det i rykk og napp og når det trengs, men er veldig glad i å lage mat, jeg liker mine late dager;)

Dette gir ca. 10 leiver på 40 cm i diameter og omtrent 1 mm tykke



1 L Melk
200 g Smør
1,5 l Hvetemel
3 Egg

Fyll til lefsene
750g mykt Smør
500g melis eller sukker
ønsket mengde kanel
Røres godt sammen med en mikser eller for hånd


Varm opp 9 dl  av melken og smelt smøret i, rør hele tiden til væsken når kokepunktet. Ha resten av melken i en bolle og visp inn eggene. Ha 2/3 av melet, egg og melke blandingen og rør godt sammen.
Jeg flytter deigen over i en bakebolle og jobber resten av melet inn, dette kan være litt varmt så jeg tar gjerne på meg noen latekshansker når jeg jobber med deigen, så jeg ikke brenner meg altfor mye. Er deigen klissete ha i mer mel hvis ikke så holder du igjen melet for du skal ha en bolledeig konsistens på lefsedeigen. Jo mer du elter deigen binder du proteinet i melet og deigen blir god å kjevle ut for når du har kjevlet ut den store tynne leiven og holder den opp med en lang trepinne skal den ikke ryke.

Del deigen i 10 biter og ha emnene du ikke bruker under et klede for at de holder varmen.
Kjevl ut på et godt melet flate til den blir tynn og fin, du skal nesten kunne se gjennom den.
Jeg brukte to forskjellige kjevler, men til disse lefsene foretrekker jeg å bruke den glatte kjevlen som jeg gjorde til resten av emnene.
Stek leivene på begge sider på en takke må middels varme til svak varme, den skal bli gyllen og fin med kanskje noen brune stekeflekker, jeg er litt utålmodig har kanskje på for høy varme, derfor flekkene.
Legg de ferdige lefsene mellom to fuktige håndklær(ikke våte) for at de skal holde seg myke.
Før servering smører du lefsene med smør, sukker og kanel eller bare smør og sukker og for de som liker det ha gjerne på brunost.
Hvordan du smører lefsene er opp til deg, jeg liker å smøre hele lefsen, deler den opp som en pizza og ruller bitene. Du kan også bare smøre halve og brette den i to og så klippe den opp.
Server den til kaffen eller annet kos

3 kommentarer:

  1. Kjekt med forskjellige lefsevarianter. Dette var en variant jeg ikke har vært borti før. :)
    Sjekk gjerne ut min variant - potetlefse.

    Ha en fortsatt fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Glemte å legge ved linken... :P
      http://smakebiten.com/2012/12/03/lefser-laget-med-speltmel/

      Slett
    2. Hei takk for kommentar og oppskrift:)
      Jeg har en god oppskrift med poteter også¨fra samme dame:)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...