søndag 19. mai 2013

Sukkerbrødkake med sjokoladeglassur med litt ekstra

 
Denne kaken er ganske lik Tante Ruths kake som jeg har laget tidligere, navnet har kaken fått etter min manns gamle dagmamma. Denne gangen brukte jeg mørkere sjokolade og hadde i litt likør i glassuren for å gjøre kaken mer voksen i smak. 


Jeg har også brukt et sukkerbrød jeg hadde liggende i fryseren fra en tidligere og pyntet med roser jeg laget tidligere, se HER
Sukkerbrødet bakte jeg i en langpanne og jeg brukte
12 egg
4 dl sukker
6 dl hvetemel
1 ts bakepulver
Pisk egg og sukker til stiv eggedosis. Sikt på hvetemelet med bakepulver. Vend melet forsiktig inn i eggedosisen med slikkepott. 

ha røren i en langpanne med bakepapir og stek på 160 grader i ca. 30 minutter, på nederste rille til sukkerbrødet er pent gyllent og godt hevet. Sjekke med en pinne om den er ferdig før du tar den ut av ovnen.

Avkjøl kaken i formen, hvelvet på plate eller rist.

Glassur
400 g mørk sjokolade
400 g smør
4 ss kaffelikør, cognac eller en kremlikør
som vi smeltet på medium varme og blandet inn
400 g melis
vispet godt og hadde i 
2 egg
glasuren er ferdig når den tykner.

Delte kakebunnen i to tvers av og skar til sidene og så delte jeg hver del i to, hadde litt av fyllet mello hvert lag og helte resten på toppen av kaken.
Sukkerbrødet i bakgrunnen er hva jeg har brukt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...