lørdag 11. mai 2013

Mille-feuille

 Jeg så på et program med Gordon Ramsey i går, hvor han laget Mille-feuille.
Hans versjon var med bringebær og en krem med vanilje, revet appelsinskall og sitrus likør.
I mangel på en sitruslikør brukte jeg en kremlikør, A la Creme den ligner på Bailys.
Her i Norge er den mest vanlige versjonen av kaken Napoleonskake med vaniljekrem og melisglassur.


 Jeg laget to forskjellige størrelser, 

Butter deig er enkel å lage men tidkrevende, hvis man blir for utålmodig kan man kjevle smøret inn i deigen slik at det blir en stor klump og ikke mange tynne lag.
Så for å gjøre det veldig enkelt har jeg kjøpt butterdeig:)

Til ca 8 store eller 16 små
har jeg brukt 
1 butterdeigs pakke kjøpt i butikken
3 dl fløte
2 ss sukker
Frøene av en vaniljestang
1-2 ss likør, A la Creme
Jordbær
bringebær
Blåbær
Melis
litt smeltet sjokolade til pynt

Visp fløte, sukker og vaniljefrø til krem og bland i likøren til slutt.
 Kjevle platene til 2 mm tykkelse hvis de ikke allerede er det. Del opp i 5x10 cm biter eller 5x5
Legg bitene på en bakepapirkledt plate, sikt et tynt lag melis over.
Bak butterdeigen i en forvarmet ovn på 160 grader Celsius i 10 minutter og sett opp temperaturen til 200 grader og bak i 5-10 minutter til de blir gylne.
 Jeg delte bitene i to på langs siden de ble ganske høye.
 Sprøyt på krem
 Legg på jordbær
 Legger på en plate bunn eller topp, sprøyter på mer krem og legger på bringebær. Bare pass på å sette til side toppene du vil ha øverst
 Legg på den øverste biten sprøyt på en stripe med krem og pynt med blåbær og smeltet sjokolade.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...