lørdag 11. mai 2013

Svigermors melfrie sjokoladekake

Min manns svigerinne tåler ikke gluten og derfor pleier svigermor å bake denne kaken, 18 åringen i huset elsker denne kaken også. Den er også god med krem og den pleier jeg å legge under bærene, men jeg var tom for fløte.

den er enkel å lage

Forvarm ovnen til 180 grader Celsius
Pisk
4 eggeplommer 
100 g sukker 
til eggedosis.

Smelt 
200 sjokolade
200  smør 
over vannbad

stivpisk 
4 eggehviter
100 sukker

Vend sjokoladeblandingen i eggedosisen
Husk at sjokoladeblandingen må ikke være varmere enn kroppstemperatur.
tilslutt vender du inn den stivpiskede eggehviten.

Hell røren i en bakepapir kledt form ca. 23 cm i diameter
Bakes midt i ovnen i 40 min.
Denne skal være som brownien ikke gjennomstekt.

Hvis noen lurer på hvorfor kaken ser ut som den gjør er det fordi bakepapiret er blitt lagt i formen i et stykke og trykket ned rundt kanten:)

Som avec til kaken anbefales Sandeman portvin





1 kommentar:

  1. Mums - kanskje det er denne der skal lages når jeg får besøk av min "allergisk mot alt"-far senere i mai!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...