onsdag 13. februar 2013

Berlinerboller med bringebærsyltetøy

Jeg fyser skikkelig på noe syndig og kaloririkt for tiden og det har blitt mye mer baking på meg i det siste enn vanlig.
En av mine barndoms favoritter er berllinerboller, ja jeg var en ordentlig søtmums og er fremdeles;)


Dette er den samme oppskriften som jeg brukte på fastelavnbollene

5 dl lunken kokt melk
150 g smeltet smør
1,5 ts tørrgjær
1,5 dl sukker
800 g hvetemel
1 ts kardemomme

bringebærsyltetøy

Bland melk, smør og sukker når blandingen er litt varmere enn fingervarmt så har du i gjær og blander alt godt sammen. Ha i 750 g mel og kardemomme og elt deigen godt til den slipper bollekanten og er god og seig, hvis deigen er for løs, ha i resten av melet litt og litt. 

La deigen heve til dobbel størelse, deler deigen i 24 emner og ruller de til boller, setter de på et brett dekket med bakepapir og la det heve i 30 minutter til

Jeg stekte de i smult på lav medium varme til de ble gylne og passet på å snu de med jevne mellomrom.


Se så luftige de blir med den kokte melken.
Legg bollene på kjøkkenpapir for å renne av seg overflødig fett og når de var avkjølt fyller du de med bringebærsyltetøy, jeg bruker en sprøytepose med en lag smal tip. Tilslutt drysser du melis over og sever, eller nyt dem selv:)


6 kommentarer:

  1. Mmmmm, de så veldig gode ut :)

    Mormor lagde slike da jeg var liten :)

    Ha en fin dag!

    Klem

    SvarSlett
  2. Det ser kjempegodt ut :D

    SvarSlett
  3. Nam:-) Mange fristelser her på bloggen din:-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...