lørdag 22. mars 2014

Vinsmaking av Amarone fra Masi

Jeg er ikke den største vindrikkeren, men blir med jevne mellomrom invitert på vinsmaking.
Tirsdag denne uken var på vinsmaking på The Thief i Oslo for å smake på forskjellige Amarone fra Masi.


Før vi fikk smake på herlighetene på bordene holdt Mr. Amarone Sandro Boscaini en presentasjon av vinen,  innhøstingen, produksjonen, druene og historien bak Masi 

Amarone della Valpolicella DOC er en av de fineste italienske vinener blir dyrket og produsert Veneto i distriktet Valpolicella like nord for Verona.
Amarone og Recioto produseres helt eller delvis av tørkede druer som går gjennom en prosess som heter appassimento og som noen ganger også får rosinene bli angrepet av edelråte, dette gjør at vinen blir alkoholsterk og fyldig. Til forskjell fra den klassiske Recioto får Amarone gjære helt ut og blir dermed tørrere og ikke like søt, der av navnet Amarone den store bitterheten.
 En Amarone kan ikke ha mindre enn 14 % i alkoholinnhold og må lagres minst i tre år før den selges. Restsukkerinnholdet kan ikke være høyere enn 15 gram/liter.

Denne tirsdagen fikk vi smake på 5 forskjellige Amarone fra forskjellige årganger, 13 forskjellige tilsammen.

1. Costasera 1997, 2000**, 2009*
2. Riserva di Costasera 2008*
3. Vaio Armaron 1997, 2000, 2007
4. Campolongo di Torbe 1997**, 2000***, 2006**
5. Mazzano 1997, 2000, 2006
Jeg har satt sjerner ved årgangene jeg likte best, *** mest likt
Men slik jeg forstår så kommer det litt an på humøret hvilke viner man setter pris på der og da. Vinene med 3 og 2 * er viner jeg godt kan sitte å kose meg med uten mat.

Da vi satte oss ble jeg separert fra de jeg kom sammen med. Å vel, jeg er stor jente jeg og voksen nok til å sitte med fremmede og små prate.
Problemet er når du ikke vet hvem så mange er og hva slags kunnskap de har om tema og jeg kom til 
å bli sittende ved Norsk sommelier mester Henrik Dahl Jahnsen, Trond Moi og Toralf Bølgen.
Jeg hadde vel ikke så mye å bidra med i noe eventuell samtale og hørtes vel ikke ut som den smarteste når jeg sa til sommelier mesteren, at for meg er en god vin en vin jeg kan drikke uten å skjære grimaser.
For å forsvare meg litt hadde jeg til tider noe fornuftig å si og jeg kom frem til at selv om jeg vet lite om vin er jeg ikke helt blåst og jeg lærer litt mer for hver gang jeg er på vinsmaking.
Rart det der hvordan noe informasjon sitter igjen. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...