lørdag 1. mars 2014

Vannbakkels med krem og frysetøy

I år blir det vannbakkels med vaniljekrem og Frysetøy av jordbær til Fastelavn.
Poenget er vel at man skal fete seg opp før fasten, så hva slags bakst man bruker gjør vel ikke noe og dessuten er det forskjellige tradisjoner på dette der ute i verden.
I fjor laget jeg med bolledeig se HER

Vannbakkele
Jeg fikk 18 stk ut av denne deigen


2 ½ dl vann 
125 g smør
1/2 ts salt(kan sløyfes)
150 g hvetemel 
 4 stk medium store egg
For best resultat koker jeg opp vann og smør og har i melet mens jeg rører og ta kasserollen av varmen, du skal ha en fast og smidig deig, la deigen avkjøle seg litt.
Etter på har jeg deigen i en kjøkkenmaskin og visper i 1 og 1 egg.
Er eggene store trenger du ikke ha i alle, du vil ha en røre som er passe fast, du vil ikke at den skal flyte utover når du legger den på bakeplaten.
Du trenger ikke å gjøre å bruke en kjøkkenmaskin i det hele tatt.

Bruk en isskje eller du kan bruke vanlig skjeer til å legge deigklatter på et brett med bakepapir, plasser dem med godt mellomrom mellom hver, jeg har 9 stk på hvert brett.
Bak de midt i ovnen på 200 grader C. i 25-30 minutter. HUSK at ovnsdøren må ikke åpnes underveis for da detter de fort sammen. Når de er ferdige, slå av varmen og la de stå i ovnen med døra på gløtt i noen 
5-10 minutter til.
Gjort riktig skal de ble så store som disse, de er på størrelse med som neven min, ganske mye større enn utgangspunktet.
Fyll til 9 stk
Som fyll denne gangen brukte jeg 3 dl kremfløte som jeg pisket til krem og 2,5 dl vaniljekrem, bruk ferdiglaget eller lag selv det er opp til deg. Du kan også bare vispe opp fløten med 1-3 ts melis og ha i frøene av en vaniljestang. 

Vaniljekrem
5 eggeplommer
4 ss sukker
2,5 dl fløte
3 ts maizennamel
Frøene av 1 vaniljestang eller 2 ts vaniljeekstrakt
Bland alt sammen i en kasserolle og varm opp under omrøring 
og rett før det begynner å boble tar du den av varmen og avkjøl.

Del vannbakkelsene i to, ha på krem og syltetøy og dryss litt melis over.

 jJeg brukte frysetøy med jordbær laget på jordbær, Jam frysepilver og litt sukker.
Nora har en type frysetøy i butikken men jeg synes den er for søt og at den smaker som det vanlige syltetøyet som de har på glass. hvis jeg må bruke den blander i 2 dl med moste ferske jordbær for å få den slik jeg liker.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...