lørdag 13. april 2013

Luqaimat, arabiske smultboller

I påsken var vi i UAE, vi tilbrakte mesteparten av tiden i Fujairah
På Hilton hotellet vi bodde på hadde det lokale lokale kvinne universitetet kulturdag en av dagene vi var der.
Det var et prosjekt for en klasse de hadde, hvor skulle vise frem sin kultur til turistene.
Lizas verden har jeg postet bilder og skrevet noen ord, se HER
Det som fattet min interesse mest var denne damen som laget lokale godbiter for oss å smake.
Luqaimat var noe av det hun laget, arabiske smultboller dynket i sirup med sesamfrø. Jeg spurte jentene om de kunne uttale navnet på bollene og for meg hørtes det ut som de kalte smultbollene "jamat" og jeg forsøkte å få dem til å uttale det flere ganger siden det tydeligvis skrives Luqaimat, men for mine ører så ble det "jamat" hver gang.



Mine er nok ikke like fine og runde som hennes, men det er min første gang og man kan ikke alltid lykkes den første gangen, selv on det hadde vært ønskelig
Det fine med disse bollene er at det ikke er sukker i selve deigen, bollene blir søtet med sirup i etterkant og det er fint for meg for det finnes så mye annet i dag jeg kan bruke, som agavesirup for eksempel.
Her har jeg noen bilder hvor damen fritterer opp noen av godbitene.
og sauser dem inn i sirup.
For de av dere som vil prøve er dette en oppskrift jeg har fått tak i og veldig enkel. Smaken ble ganske likt, bortsett fra det søte fordi jeg brukte amerikansk pannekakesirup
Deig:
8 dl mel
1 ss tørrgjær
5dl luken melk
3 ss yoghurt
3 ss maizennamel
1 ts salt

Sirup
Sesamfrø eller
hakkede pistasjnøtter, oppskriften jeg har fått er med nøtter.
Sikt alle de tørre ingrediensene i en bolle
Hell i melk og yoghurt og rør til alt er godt blandet
Røren skal være ganske klissete, som belgisk vaffelrøre/deig
Dekk bollen med et klede og la deigen heve på et lunt sted i ca 30 minutter
Varm opp smulten og stek på  nest høyest varme, når det er varmt slipp passe store deigklumper i smulten(brukte to spiseskjeer til å slippe deigen i)og fritter dem til de er gylne.
Vel, vel de ble ikke like pene og runde som damen i Fujairah sine. La bollene renne av på kjøkkenpapir,
hell på sirup og dryss på hakket pistasjnøtter.
Legg luqaimat på et fat og server:)

Sirup
2,5 dl sukker
1,25 dl vann
(eller bruk ferdig laget sirup)

For å lage sirupen, koker du opp sukker og vann i en kasserolle.
La dette småkoke over lav varme uten å røre, da holder den seg klar og gjennomsiktig.
Sjekk innimellom ved å dyppe en skje oppi, når massen stivner på skjeen som en seig tykkflytende masse er den ferdig.

Kanskje enklere å bruke ferdigkjøpt sirup som jeg gjorde.

3 kommentarer:

  1. Man må jo bare øve ;) Ser ut som du fikk det til. Ville ikke klaget om jeg fikk det servert av deg. :) God helg!

    SvarSlett
  2. Hei!

    Kan jeg få lov til å bruke denne oppskriften i et magedansblad jeg utgir? Fjerne med bildene av damen i aksjon. jeg kan ikke betale for det, men jeg vil selvfølgelig kredittere bloggen din.

    Hilsen Hilde Lund
    hilde@magedans.no

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...