tirsdag 14. august 2012

Croxetti med fersk pesto

Croxetti er en ligurisk pasta med opprinnelse fra middel alderen, pastaen ble laget av bøndene men det var adelen som benyttet seg av dem, det var deres måte å vise velstand på. Adelen hadde gjerne sine våpenskjold trykket i pastaen så de lignet små mynter.


Croxetti serveres med enkle sauser og til disse som jeg har plukket opp i Milano, har jeg brukt fersk pesto.
ingredienser til 4 personer

1 fedd hvitløk
5 ss pinjekjerner
1 potte basilikum
75 g parmesan
0,5 dl olje
salt og pepper

Jeg kjørste alt i en blender og vips hadde jeg en anstendig pesto ala genovese
noen sier at du skal riste pinjekjernene før du moser sammen ingrediensene.
Skal man lage den på den virkelig gamlemåten skal man helst knuse alt i en morter.

1 kommentar:

  1. Heisann - er stadig innom din flotte blogg og får masse inspirasjon :)
    Lurte på hvor du hadde fått kjøpt Croxetti - elsker croxetti med forskjellige enkle sauser så jeg skulle gjerne visst hvor de selges (gjerne i Moss) :)

    Øsker deg og dine en vekker sommerkveld
    Hilde

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...