onsdag 24. februar 2016

MiniMeg baker gulrot cupcakes

Kan jeg lage noe fra denne boken? Spurte MiniMeg. Boken er Mathjelpen for foreldre som gis ut av Opplysningskontorret for frukt og grønt til alle førsteklassinger. Kokeboken er ment å være til nytte og inspirasjon for foreldre og barn i en travel hverdag og oppskriftene skal være sunne, enkle og næringsrike.


I dag lager vi noe som høres sunt ut, men er heller det motsatte, faktisk er det MiniMeg som baker gulrot cupcakes med litt assistanse fra meg, alt jeg gjorde var å ta bilder og svare på spørsmål hvis hun satt fast og trengte svar og veiledning.
Vi gjorde andre ting også, men det kommer i et senere innlegg.
Dette er egentlig en gulrotkake oppskrift, men hun hadde røren i cupcakes former og fikk 20 cupcakes.
4 egg
2,5 dl sukker (oppskriften sa 3 dl)
3 dl siktet hvetemel
1 ss malt kanel
1 ts salt
1 ts vaniljesukker eller vanilje ekstrakt
2 ts bakepulver
5 ss nøytral olje
5 dl revet gulrot
1 revet sitronskall(oppskriften sa appelsin)
(Jeg ville hatt i 2 dl hakkede valnøtter, men MiniMeg liker ikke valnøtter)

Topping
250 g kremost
150 g romtemperert smør
300 g melis
1 tps vaniljeekstrakt eller litt sitronsaft

Forvarm ovnen til 180 C.

Skrell og riv gulrøttene.
Pisk egg og sukker luftig, nesten til det blir hvitt, Tilsett siktet mel, kanel, salt, vaniljesukker og bakepulver og rør godt. Tilsett olje, revne gulrøtter og revet sitronskall 

Ha røren i muffinsformer og stek dem midt i ovnen i ca, 20 minutter.
Avkjøl kakene på en rist før du har på toppingen.
Lag kremen ved å vispe smør, kremost og melis til en myk blanding, ha i smakstilsetting og pynt kakene.
Ha på kremen på kakene og pynt.
Hun prøvde seg på Magnolia bakery sin signatur virvel/snurr for første gang, Jeg må si at jeg er ganske imponert, det tar vist 40 timer å perfeksjonere snurren og det var dette hun gjorde etter en halv time. 
Til pynt laget hun marsipan gulrøtter som hun pyntet kakene med. Jeg fikk lov til å blande marsipanen med farge og lage en gulrot slik at hun kunne se hvordan det skulle gjøres :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...