mandag 25. mai 2015

Tapas og en clara

Når vi kommer frem til Isla Grasiosa skal vi ta en tapas og en Clara?
En Clara? spør jeg nysgjerrig.
Det er en drikke som er typisk for Spania og består av øl og sitronbrus, Spanias svar på en shandy forteller Inga meg.
Inga som er en av bloggerne bak reisebloggen Bortebest var inspirerende reisefølge til Lanzarote, hun hadde mye kunnskap om Spania og ikke minst var hun en fin tolk å ha når man møtte på språkproblemer.


Jeg som er en matturist er ikke vond å be når det gjelder å spise. 
Vi satte oss på en av de få barene som fantes i den lille landsbyen og bestilte blant annet frityrstekte gueldes som er en ansjoslignende fisk som er typisk for Lanzarote. Servert med litt sitron knaste det herlig av sol, hav og barndomsminner.

Sprøstekt småfisk er noe jeg kjenner fra barndommen av og nå som jeg er vel hjemme fra Lanzarote måtte jeg lage dette igjen for å holde noen mattradisjoner levende for barna. 
Jeg spiste de friterte småfiskene med liv og lyst, men da jeg kom over disse ferdigrensede ansjosene tenkte jeg at det kom sikkert barna til å like og så ville jeg ikke få spørsmål om fiskehodet og mageinhold.
Det du trenger:
Små ansjos
hvetemel
salt
pepper
olje til frittering

Ha ønsket mengde ansjos i en melblanding med salt og pepper.
Bland alt godt sammen slik at hver lille fisk får et lag med mel.
Ha fiskene i en gryte med oppvarmet olje.
Fritter til ansjosen er fin og gyllen.
Ta fisken ut av oljen og la dem renne av seg.
Server med sitron og en clara og kos deg.
Foto: Inga Ragnhild Holst


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...