torsdag 28. mai 2015

Sufflé omelett

 På den lille øya Mont Saint Michel finnes det en liten restaurant ved navn La Mère Poulard.
I 1873 Grunnla Anne Poulard med sin mann et vandrerhjem for pilegrimene, men de kom og gikk med tidevannet og for å få kundene til å bli litt lenger begynte de med å lage store luftige omeletter som de fristet overnattingsgjestene sine med.
Restauranten så lyset i 1879 og historien sier at da de åpnet var omeletten gratis for pilegrimene, men i dag koster de så mye som 
€ 49 for en helt vanlig omelett.
Omeletten er høy og luftig og er nesten som en mellomting av suffle og omelett og stekes fremdeles over åpen flamme i stekepanner.


Jeg måtte prøve ¨lage denne omeletten etter en liten bomtur på øya.
Etter en guidet tur løp jeg ned fra toppen for å rekke å få i meg en smakebit av den lokale delikatessen og tenkte at 20 minutter ville være nok for å bestille og smake på omeletten, men nei restauranten åpnet ikke før 11:30 og jeg skulle møte resten av gruppen 11:20 for avreise.

Slik jeg forstår hvordan den lages så piskes hviten og plommen hver for seg og så vendes de to sammen med med litt salt og pepper og litt creme fraishe. Smaken vil ikke bli det samme siden jeg lager min på en vanlig komfyr, når den lages over over åpen flamme i en stor peis får du litt smak av røyken fra veden.

Luftig omelett til en
3 egg
2 ss creme fraishe
salt og pepper
olje og litt smør til steking

Visp hviten og plommen stiv hver for seg,
vend de to sammen med creme fraishe, salt og pepper.

Hell eggerøren i en oppvarmet panne med litt olje og stek den på medium varme i ca. 5 minutter, sett skru av varmen og sett pannen til side for å hvile i noen minutter.
Sett pannen på varmen igjen og løft forsiktig på omeletten og tilsett litt smør under for å gi den en sprø skorpe. Stek omeletten på medium til svak varme i ca 5 minutter til.
Skli omeletten forsiktig på en tallerken og brett den i to.
Da er det bare å nyte den med godt brød og god drikke

Du kan fylle omeletten med godsaker som du mener passer i en omelett.
Den dyreste omeletten på restauranten er fylt med hummer og blir servert med trøffelpoteter.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...