fredag 8. mai 2015

Bolle fruas Foccasia

Du må prøve min oppskrift Liza sier Bollefrua sist jeg snakket med henne. Jeg hadde da nettop fortalt henne at jeg har klart å bake det meste jeg har forøkt meg på, men foccasia har jeg aldri fått til. Vel, jeg har klart å bake brød med olivenolje i form av den tynnere sorten, men resultatet har ikke blitt slik jeg ønsker det. Bollefrua forklarte at hennes oppskrift var enkel, grei og tydelig å følge. Når deighviskeren forteller meg at denne skal jeg klare å lage, da må jeg jo forsøke meg på oppskriften hennes. Jeg droppet basilikumsoljen og hadde litt salt og litt revet parmesan på.



Foccaciabrød
(nok til en liten langpanne)


4 dl vann, bruk lunkent vann (37grader)
en halv eller hel pakke gjær avhengig av hvor god tid du har (både tørr og fersk gjær funker)
1-2 ss olje
1 ts salt
1 ts sukker
8 dl hvetemel
ca 1 dl olivenolje til smøring av langpanne

Revet parmesanost og litt flaksalt


Det er ikke nødvendig å elte denne deigen.
Hvis du bruker tørrgjær som jeg har du alt det tørre i en bolle før du tilsetter vannet og olje, røre raskt med en sleiv til alt er godt blandet.
Når deigen er rørt sammen, setter du den til heving under et klede og la den heve på et lunt sted til dobbel størelse.
Legg til bildetekst
Når deigen er ferdighevet pensler du en form eller langpanne med olje og ha i 3-4 ekstra spiseskjeer med olje. Uten å elte har du deigen i formen og klapp den utover formen med fingrene, etterhever ca 30 minutter.
Ha på olje og ønsket topping.
Jeg har hatt på ett lett lag med fingersalt og revet parmesan. Forsiktig med saltet du vil ikke ha for mye.

Brødet skal stekes midt i ovnen på 230 grader i ca 15-20 minutter, litt avhengig av størrelsen på langpannen din og stekeovnen du bruker. Brødet er ferdig når det har en gyldenbrun farge, er sprø i skorpen og har en hul lyd når du banker på det. Ta ut brødet og avkjøl det på rist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...