tirsdag 2. desember 2014

Pepperkaker ala 2014

Å pynte maten med spiselige blomster har blitt veldig populært, vi ser det på gastronomiske retter, på drinker og kaker. Jeg synes det er veldig gøy å prøve noe nytt så pepperkakene i år får heldekkende glasur og tørkede blomster.

Inspirert av årets Blossa gløgg tenkte jeg at litt lavendel på pepperkakene ville være spennende.
Til bursdagen min fikk jeg noen krukker med tørkede blomster av en venninne som skal starte opp en nettbutikk Piknikkurven med produkter fra norske småskala produsenter, kornblomster, ringblomster og monarda.
Jeg tenkte at de også ville være fantastiske på pepperkakene. Glasurteknikken jeg brukte er en man bruker på sugar cookies, du får et fint lokk med glasur på kakene og du kan blande i flere forskjellige farger. Aberet med denne glasuren er at den har en lang tørketid, så gjør plass på benken til kakene.

Du trenger 
Melis
Smakstilsetning(kan utelates)
melk
Tørkede blomster
Ringblomster, kornblomster og lavendel
Urter og krydder
Tørket mynte
Rosépepper
Eller bruk det du føler for å bruke, det var dette jeg hadde tilgjengelig akkurat nå.


Enkel Sugar cookie glasur
Til oppskriften under fikk jeg fylt ca 24 pepperkaker.
Kantglasur
2,5 dl melis
1/2 ts vaniljeekstrakt, kan sjøyfes
2-2,5 ss melk

Fyllglasur
2,5 dl melis
1/2 ts vaniljeekstrakt, kan sløyfes
3-4 ss melk

 Bland glasurene i hver sin bolle og fyll kantglasuren i en sprøytepose med en rund tupp eller klipp et lite hull.
Du kan ha fyllglasuren i en sprøytepose også, men den er så flytende at den vil renne ut. Jeg synes det er bedre å ha den i en spruteflaske.
Du begynner med å sprøyte en bord rundt kaken du skal pynte, streken må være hel eller så renner fyllglasuren ut.
Dekk kaken med fyllglasur, den er såpass flytende slik at den vil flyte utover, men hvis du får noen bare flekker kan du hjelpe glasuren litt med å dra den utover med en tannpirke eller noe lignende.
Ha på pynten med en gang. På dette juletreet har jeg brukt knust tørket mynte og litt rosépepper.
Denne type glasur er veldig fuktig og den trenger minst 12 timer tørketid.
Blir ikke pepperkakene fine?

Du kan bruke ferdigkjøpt pepperkakedeig, det finnes mange gode å få kjøpt eller så kan du lage den selv.

Pepperkake oppskrift
1 dl sirup
150 gram sukker
150 gram smør
1 dl fløte
400 gram mel
1 teskjee nellik
1 teskjee kardemomme
1 teskjee ingefær
1 teskjee pepper
3 teskjeer kanel
1 teskjee bakepulver 

Bland sirup,smør og sukker i en kjele på medium varme og rør til sukkeret har smeltet.
Avkjøl blandingen.
Rør inn fløten.
 Bland mel, krydder og bakepulver godt sammen i en bolle.
Bland melblandingen sammen med sirupsblandingen til du får en jevn og fin deig.
Ha deigen i en bolle dekket den med plast og la den hvile natten over i kjøleskapet.


Når deigen er klar, forvarmer du ovnen til 180 C
Kjevle den ut til ca. 2 mm tykk leiv og trykk ut ønsket kakeformer.

Legg kakene på en bakepapirkledt plate og bak midt i ovnen i ca. 8 minutter.
Bak en eller to prøvekaker først for å se om baketiden er riktig for din ovn.

Kos dere med julebaksten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...