fredag 26. mai 2017

Luftige Japanske melkebrød


Deilige myke og luftige Hokkaido melkebrød, søtgjærbakst fra Japan

HALLO, hadde jeg bare kjent til Tangzhong tidligere, da hadde jeg brukt denne metoden oftere når jeg bakte søt gjærbakst for lenge siden. Jeg bodd til og med i Asia da denne metoden ble populær i løpet av 1990-tallet. Denne japanske teknikken ble popularisert gjennom boken 65° Bread Doctor. Ved hjelp av denne metoden holder voller og brød ferskt lenger uten å måtte bruke kunstige konserveringsmidler. Jeg pleide å nyte fylte melk brød da jeg bodde i Hongkong og lite visste jeg da at teknikken som ble brukt var ganske ny, jeg lærte denne metoden mye senere.

Tangzhong-vannrøre består vanligvis en del mel til 5 deler vann, men du kan bruke melk eller en kombinasjon av begge. Det beste forholdet for å bruke dette når du baker er for hver 100 g mel trenger du 35 g Tangzhong


Disse Hokkaido melkebrødene er boller over alle boller.


Hva er Tanzhong? Jo det er en røre ala den du lager når du lager saus men uten smør, du blander vann/melk og mel. Denne røren blander du inn i deigen og du vil få en veldig myk og luftig bakst. 
Hva det er som skjer, det vet jeg ikke, men jeg laget noen rømmeboller en gang hvor jeg blandet en vanlig rømmebolle deig og vannbakkelsrøre og fikk de luftigste rømmebollene.



MEL RØRE
5 ss melk
1 ss mel

DEIG

5 dl mel
0,6 dl sukker
1 pakke aktiv tørr gjær
1 ts salt
1 egg
1,25 dl varm helmelk
4 ss romtemperert smør, pluss litt til å smøre formen hvis du bruker en.
EGG TIL PENSLING

1 egg
1 ss melk


Lag melkerøren, visp mel og melk sammen til en glatt røre i en liten kasserolleover middels varme, rør hele tiden til røren tykner. Når den er klar vil den se ut som på bildet over.  Ha blandingen i en kopp og dekk overflaten med plastfolie, plastfolien skal berøre røren slik at den ikke danner skorpe Sett røren til side for å avkjøles til romtemperatur.
Bland alle tørre ingrediensene i en bakebolle.
I en separat bolle blander du melken, egg og Tangzhong og hell det deretter i bollen med de tørre ingrediensene. Rør og kna til alt er godt blandet i 5 minutter eller så. (Jeg brukte alt tangzhongen jeg laget, jeg veide den ikke, men jeg antar at det var i nærheten av 35% jeg trengte, bollene ble i hverfall luftige)
Ha i romtemperert smør og kna til alt smøret er innarbeidet og fortsett å kna i ca. 10 minutter til deigen er jevn og spretten og bitte litt seig.
 og la den heve på et lunt sted til dobbel størrelse, 40 til 60 minutter.
Legg deigen på en bakeflate og slå og kna den lett sammen. Rull deigen til en ball og dekk med et kjøkkenhåndkle igjen denne gangen skal den stå i  15 minutter.
Smør en kakeform.
Rull deigen til en pølse og del den opp i 9 like deler.



Rull hver del til boller og legg dem i formen dekk til formen med et klede og la bollene heve i 30-40 minutter til. 

Forvarm ovnen til 180 C.
Pensel bollene med egg og bak dem midt i ovnen til de er gyldenbrune, 25-30 minutter

Når bollene er ferdig la dem avkjøle seg i pannen i 10 minutter, deretter kan du ta bollene ut og avkjøle dem på en rist. Disse bollene burde avkjøle seg i en time, for å la skorpen mykne og holde seg luftige. Deler du dem for tidlig vil luftboblene som er fanget i bollene sive ut og de flater ut litt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...