fredag 7. april 2017

Enkel og god Gresk salat


Sunt raskt og enkelt.

Γεια σας,τι κάνεις, εδώ είναι μια νόστιμη ελληνική συνταγή σαλάτας

Opp gjennom årene har jeg støtt på gresk salat på ganske mange menyer. En enkel salat som hovedsaklig består av tomater, agurk, løk, paprika, oliven, fetaost, oregano. Jeg har noen ganger også opplevd at den blir servert med salatblader, men ikke da jeg var i Athen.





Forrige uke var jeg på skoletur til Athen, min aller første tur til Hellas.


Her i en av antikkens storbyer var den greske salaten ikke noe annerledes enn de som blir servert rundt omkring i verden, den eneste forskjellen er vel kanskje det at der er faktisk alle ingrediensene greske.


Vel hjemme etter turen tenkte jeg at jeg måtte lage en slik salat til bloggen.



Jeg brukte:

Tomater
Rødløk
Agurk
Kalamata oliven
Feta ost
Olivenolje
Fersk og tørket oregano
Flaksalt/Maldon salt
Sitron

Hadde ikke grønn paprika i hus denne gangen så jeg laget uten.

Salaten er super enkel å lage og mengden ingredienser kommer an hva du ønsker å lage, forret, mellom måltid eller en hovedrett til lunsj.

Skjær opp alle grønsakene i skiver, terninger eller etter eget ønske.

Legg grønnsakene, olivenene og fetaosten på en tallerken eller serveringsfat. Dryss ønsket mengde tørket oregano, flaksalt og olivenolje over salaten.

Serveres med godt brød og tzatziki(oppskrift HER) og på en to tre har du en deilig forrett eller lunsj.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...