søndag 6. januar 2013

Snurrer med revet marsipan og sjokolade

Etter julen er det mange ingredienser som må brukes opp, deriblant melk og gjærbakst begynner det å bli en stund siden jeg har laget nå.
Skal jeg lage boller eller snurrer? Spurte jeg barna og jeg håpet på at svaret ville være snurrer:)
Husker du de bollene mormor laget, som hun fylte med marsipan? svarte Eldste Gutten. Ja, jo, kanskje, svarte jeg. Mamma de var kjempegode, Ja vel da, men kan vi ikke lage snurrer med marsipan da? Spurte jeg og det var greit.


Ingredienser til ca 24 snurrer eller boller

5 dl lunken melk
150 g smeltet smør
1 pk tørrgjær
1,5 dl sukker
800 g hvetemel
1 ts kardemomme
200 g revet marsipan
100 g revet sjokolade

Bland melk, smør og sukker når blandingen er litt varmere enn fingervarmt så har du i gjær og blander alt godt sammen. Ha i 750 g mel og kardemumme og elt deigen godt til den slipper bollekanten, hvis deigen er for løs, ha i resten litt og litt.

Bakes midt i ovnen på 200 grader Celsius i ca. 15 minutter
Kjevle deigen til en rektangel og smør på litt mykt smør,
strø på revet marsipan og sjokolade. Rull deigen og kutt den opp i passe store skiver.
Legg de på en plate etter hev til dobbel størrelse og stek midt i ovnen på 200 grader Celsius i ca.15 min til de er gylne.
Min første mammakopp og jeg fikk den til Jul:)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...