tirsdag 1. januar 2013

Croquembouche, fransk festkake

Godt Nytt År!!!
Jeg forsøkte meg på Croquembouch som på fransk betyr "knas i munn", dette er en fransk festkake laget av vannbakkels fylt med vaniljekrem og satt sammen som et lite tårn men knekk og spunnet sukker. Denne gangen laget jeg med en knekk som var laget av fløte, smør og sukker, jeg ville ha en fløtekaramell smak på knekken. Fløtekaramell knekken oppførte seg ikke slik som bare smeltet sukker ville ha gjort, så det ble bare klatter med karamell enn fine tråder med smeltet sukker. Å vel, bedre lykke neste gang og jeg kan trøste meg med at det smakte godt.


Du kan bruke ferdigkjøpte vannbakk eller lage selv.

Ingredienser til 24 små bakkelser
2 ½ dl vann 
125 g smør 
125 g hvetemel 
ca. 4 stk egg

Kok opp vann og smør. Tilsett mel og rør sammen. Visp sammen og tilsett ett og ett egg. Rør godt mellom hver speing (viktig). Deigen skal være så tykk at den holder formen.

 Sett vannbakkels med skje på bakepapir. Stek ved 200 °C i 20-25 minutter. Åpne ikke ovnsdøra underveis, da faller kakene lett sammen!

Avkjøl på rist
HER er en fin oppskrift fra Martha Stewart

Jeg laget min på en bunn av butterdeig
Steker bunnen til den er gyllen
Så limer jeg på vannbakkels fylt med vaniljekrem med knekk.








2 kommentarer:

  1. Veldig imponert! Ser ut som masse jobb, men jammen ble den fin også :) mvh Marie

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:)Egentlig skal det være tynne tråder av smeltet sukker, men men:)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...