torsdag 19. januar 2012

Jordbær frysetøy

Enkelt og sunt syltetøy:)
Før da de eldste barna var små, pleide jeg å stå på kjøkkenet og rense bær og kutte de opp i passe store biter og rørte in Jam og sukker. Det var en jobb det, jeg renset 7 kasser med jordbær bare for at barna skulle ha noe sunt og godt utover året.
 Nå har Nora kommet med frysetøy i butikken, men jeg må si at jeg synes den smaker som det vanlige syltetøyet deres bare at det har vært innom fryseren.
I dag lager jeg litt frysetøy om sommeren, men det er ikke om å gjøre å fylle opp fryseren som før. Nå får man kjøpt greit priset frosne jordbær i butikken.
Jeg tar en pose med
500 g frosne jordbær
og lar de tine 
1 ss jam frysepulver
2-3 ss sukker/sukrinmelis
 eller det dere føler for av søtningsmiddel smak dere frem
Knus med en gaffel og rør rundt eller hvis du ikke gidder å vente, kjør det i en blender og da blir det som på bildet over.

2 kommentarer:

  1. Mmm, det er så godt med hjemmelaget syltetøy:)
    har endel poser med slike fryste bær fra Prix, vi elsker nemlig smoothies her i huset:)

    Vet du om disse bærene blir fryst ned på riktig måte, slik at de beholder de sunne "tingene" hehe:) Som feks blåbærene, er antioksydantene bevart liksom?
    DU kan sikkert litt om dette, du som er så flink til og lage ting fra bunnen av:)

    SvarSlett
  2. Er veldig glad i jordbærsyltetøy, men HATER butikksyltetøy. Heldigvis har jeg en snill mamma som pleier å lage jordbærsyltetøy om sommeren, så jeg kan alltids hente noen glass der. :-) Ellers lager vi eplemos sammen med epler fra hagen min, og det er heller ikke feil. :-) Nå vil jeg jammen lese gjennom hele bloggen din og se om jeg kan få litt inspirasjon til middag i dag.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...